Návštěva cizího praktického lékaře: Na co máte nárok a jak na to
- Kdy můžete navštívit jiného praktického lékaře
- Registrace u nového praktického lékaře
- Potřebné dokumenty k přeregistraci
- Povinnosti původního lékaře při změně
- Časová lhůta pro předání zdravotní dokumentace
- Poplatky spojené se změnou lékaře
- Práva pacienta při výběru lékaře
- Územní dostupnost zdravotní péče
- Postup při odmítnutí registrace lékařem
- Dočasné ošetření u jiného lékaře
Kdy můžete navštívit jiného praktického lékaře
V současné době má každý občan České republiky právo na svobodnou volbu svého praktického lékaře. Existují však situace, kdy můžete nebo dokonce musíte navštívit jiného praktického lékaře než toho, u kterého jste registrováni. Nejčastějším případem je situace, kdy se nacházíte mimo své trvalé bydliště a potřebujete akutní lékařskou péči. V takovém případě má každý lékař povinnost vás ošetřit, pokud se jedná o akutní zdravotní problém.
Další běžnou situací je období dovolených, kdy váš registrující praktický lékař má ordinaci zavřenou a předem určil svého zástupce. V tomto případě byste měli navštívit právě tohoto zastupujícího lékaře, který má k dispozici základní informace o pacientech původního lékaře. Informace o zastupujícím lékaři by měla být vyvěšena na dveřích ordinace nebo na webových stránkách vašeho lékaře.
Může také nastat situace, kdy nejste spokojeni se službami svého současného praktického lékaře a rozhodnete se pro změnu. V takovém případě není nutné navštěvovat původního lékaře a můžete se rovnou zaregistrovat u nového. Nový lékař si může vyžádat výpis z vaší zdravotnické dokumentace, který je původní lékař povinen poskytnout do 30 dnů od obdržení žádosti.
V případě náhlého zhoršení zdravotního stavu mimo ordinační hodiny vašeho praktického lékaře můžete využít služeb pohotovosti nebo jiného praktického lékaře, který má v danou dobu ordinační hodiny. Je důležité si uvědomit, že v těchto případech může být návštěva zpoplatněna regulačním poplatkem, který se liší podle denní doby a typu zařízení.
Specifickou situací je také případ, kdy se přestěhujete do jiného města nebo oblasti. V takovém případě není praktické zůstávat registrováni u původního lékaře a je vhodné si najít nového praktického lékaře v místě nového bydliště. Při výběru nového lékaře je dobré zjistit si předem jeho ordinační hodiny, zda přijímá nové pacienty a jaké služby poskytuje.
Některé praktické lékaře můžete navštívit i v případě, že potřebujete specifické vyšetření nebo službu, kterou váš registrující lékař neposkytuje. Může se jednat například o cestovní očkování nebo specifická preventivní vyšetření. V těchto případech je vhodné se předem informovat, zda daný lékař požadovanou službu poskytuje a za jakých podmínek.
Je také důležité zmínit, že v případě návštěvy jiného praktického lékaře by měla být následně zajištěna kontinuita péče. To znamená, že informace o vyšetření a případné léčbě by měly být předány vašemu registrujícímu lékaři. Toto je zvláště důležité v případech, kdy vám byly předepsány léky nebo byla stanovena diagnóza, která vyžaduje další sledování.
Registrace u nového praktického lékaře
Pro změnu praktického lékaře není potřeba žádné speciální povolení ani doporučení. Každý pacient má právo svobodně si zvolit svého lékaře a může jej kdykoliv změnit. Při registraci u nového praktického lékaře je nutné nejprve ověřit, zda lékař přijímá nové pacienty a má volnou kapacitu. Mnoho ordinací má v současné době naplněnou kapacitu a nové pacienty nepřijímá, proto je vhodné kontaktovat více ordinací.
Když najdete lékaře, který vás přijme do péče, je třeba se osobně dostavit do ordinace k registraci. K registraci budete potřebovat občanský průkaz, kartičku zdravotní pojišťovny a ideálně také výpis ze zdravotní dokumentace od předchozího praktického lékaře. Výpis není povinný, ale značně usnadní novému lékaři seznámení s vaším zdravotním stavem a dosavadní léčbou. Předchozí praktický lékař má povinnost vám tento výpis na požádání vydat, může si za něj však účtovat poplatek.
V ordinaci vyplníte registrační formulář s osobními údaji a podepíšete informovaný souhlas s poskytováním zdravotních služeb. Nový lékař má právo vaši registraci odmítnout pouze ze zákonem stanovených důvodů, například pokud by přijetím překročil únosné pracovní zatížení nebo by vzdálenost vašeho bydliště neumožňovala poskytování kvalitní zdravotní péče včetně návštěvní služby.
Po úspěšné registraci vám lékař založí zdravotní kartu. Pokud jste si přinesli výpis od předchozího lékaře, zaznamená do ní důležité informace o vašem zdravotním stavu. Je vhodné absolvovat vstupní prohlídku, při které lékař zhodnotí váš aktuální zdravotní stav a případně nastaví nebo upraví léčebný plán. Nový lékař také převezme předepisování vašich pravidelných léků, pokud nějaké užíváte.
O změně registrace praktického lékaře není třeba informovat zdravotní pojišťovnu, tuto povinnost má přímo nový lékař. Stejně tak není nutné osobně informovat předchozího lékaře - ten se o ukončení vaší registrace dozví v momentě, kdy si nový lékař vyžádá vaši zdravotnickou dokumentaci.
V případě akutních zdravotních potíží můžete navštívit jakéhokoliv praktického lékaře, i když u něj nejste registrováni. Každý lékař má povinnost poskytnout neodkladnou péči, i když se nejedná o jeho registrovaného pacienta. Tato návštěva však nenahrazuje registraci a pro dlouhodobou péči je nutné být zaregistrován u konkrétního praktického lékaře.
Je důležité si uvědomit, že změna praktického lékaře by měla být promyšleným rozhodnutím. Dlouhodobý vztah s jedním lékařem, který dobře zná vaši anamnézu a zdravotní stav, je pro kvalitní zdravotní péči velmi přínosný. Ke změně by tedy mělo docházet pouze z vážných důvodů, jako je například stěhování, nespokojenost s poskytovanou péčí nebo ukončení praxe stávajícího lékaře.
Potřebné dokumenty k přeregistraci
Pro přeregistraci k novému praktickému lékaři je zapotřebí připravit si několik důležitých dokumentů. Základním dokumentem je platný průkaz totožnosti, tedy občanský průkaz nebo cestovní pas, a kartička zdravotní pojišťovny. Tyto doklady slouží k ověření vaší identity a pojistného vztahu. Velmi důležitým dokumentem je také výpis ze zdravotní dokumentace od vašeho současného praktického lékaře, který obsahuje informace o vašem zdravotním stavu, chronických onemocněních, pravidelně užívaných lécích a prodělaných závažnějších nemocech či operacích.
Současný praktický lékař má ze zákona povinnost tento výpis na vaši žádost vyhotovit, přičemž na jeho zpracování má lhůtu až 30 dní. Za vystavení výpisu může lékař požadovat poplatek, jehož výše není pevně stanovena. Běžně se pohybuje mezi 200 až 500 Kč. Výpis by měl obsahovat všechny relevantní informace o vašem zdravotním stavu za posledních několik let, včetně výsledků důležitých vyšetření a očkování.
Pokud přecházíte k novému lékaři s chronickým onemocněním, je vhodné si nechat vystavit také kopie důležitých lékařských zpráv od specialistů, kteří vás sledují. Může jít například o zprávy od kardiologa, diabetologa nebo alergologa. Tyto dokumenty pomohou novému praktickému lékaři lépe pochopit váš zdravotní stav a zajistit kontinuitu vaší léčby.
V případě, že užíváte pravidelně léky na předpis, je užitečné mít s sebou aktuální rozpis medikace. Tento dokument by měl obsahovat názvy léků, jejich dávkování a důvod užívání. Může to být například v podobě poslední lékařské zprávy nebo výpisu z lékárny. Nový lékař tak bude moci bez prodlevy pokračovat v předepisování potřebné medikace.
Pro děti je nutné doložit také očkovací průkaz a případně zdravotní a očkovací průkaz dítěte. U dětí je obzvláště důležité, aby nový lékař měl přehled o všech prodělaných nemocech, alergiích a očkováních. Rodiče by měli mít také k dispozici zprávy z případných odborných vyšetření nebo hospitalizací dítěte.
Je vhodné si všechny dokumenty připravit předem a ideálně si je okopírovat pro vlastní potřebu. Některé dokumenty můžete potřebovat i v budoucnu, například při návštěvě specialisty nebo při cestování do zahraničí. Mějte na paměti, že čím kompletnější dokumentaci novému lékaři poskytnete, tím lépe bude moci posoudit váš zdravotní stav a nastavit odpovídající léčbu. V případě nejasností je vždy lepší vzít s sebou více dokumentů než méně, nový lékař si pak sám vybere, které informace jsou pro něj relevantní.
Povinnosti původního lékaře při změně
Při změně praktického lékaře má původní lékař několik zásadních povinností, které musí splnit. Nejdůležitější je předání kompletní zdravotnické dokumentace novému lékaři, což musí proběhnout do pěti pracovních dnů od obdržení žádosti. Tato dokumentace obsahuje veškeré záznamy o zdravotním stavu pacienta, provedených vyšetřeních, očkováních a předepsané medikaci.
Původní lékař nemá právo změnu odmítnout ani ji jakkoliv zdržovat. Je povinen respektovat svobodnou volbu pacienta a jeho rozhodnutí změnit poskytovatele zdravotní péče. V případě, že pacient požádá o předání dokumentace osobně, má právo na její kopii, přičemž si lékař může účtovat pouze skutečně vynaložené náklady na její pořízení. Originál zdravotnické dokumentace však musí být vždy zaslán přímo novému lékaři.
Lékař má také povinnost informovat zdravotní pojišťovnu o ukončení péče o pacienta. Toto oznámení musí proběhnout v zákonem stanovené lhůtě, aby nedošlo k duplicitním úhradám za zdravotní péči. Současně je povinen vystavit pacientovi výpis z jeho zdravotnické dokumentace, který obsahuje všechny podstatné informace o jeho zdravotním stavu, chronických onemocněních a pravidelně užívaných lécích.
V případě, že pacient navštěvuje specializované ambulance nebo je v péči dalších odborných lékařů, měl by původní praktický lékař zajistit předání informací i těmto poskytovatelům zdravotní péče. To je důležité pro zachování kontinuity léčby a prevenci případných komplikací. Původní lékař by měl také upozornit pacienta na termíny plánovaných preventivních prohlídek a očkování.
Pokud pacient dochází na pravidelné předpisy léků, měl by původní lékař zajistit dostatečnou zásobu předepsaných léků na přechodné období, než se pacient zaregistruje u nového lékaře. Je také vhodné, aby původní lékař poskytl pacientovi seznam všech pravidelně užívaných léků včetně dávkování.
V případě akutního zdravotního problému je původní lékař povinen poskytnout pacientovi nezbytnou zdravotní péči i v době, kdy již probíhá proces změny registrujícího lékaře. Tato povinnost trvá až do okamžiku, kdy je pacient skutečně zaregistrován u nového lékaře a ten převezme odpovědnost za jeho zdravotní péči.
Původní lékař by měl také archivovat kopii předané zdravotnické dokumentace po dobu stanovenou zákonem. To je důležité pro případné budoucí dotazy nebo řešení sporných situací. Dokumentace musí být archivována způsobem, který zajišťuje její ochranu před zneužitím a zachování lékařského tajemství.
Časová lhůta pro předání zdravotní dokumentace
Při změně praktického lékaře nebo návštěvě jiného zdravotnického zařízení je důležité znát zákonné lhůty pro předání zdravotnické dokumentace. Původní lékař má ze zákona povinnost předat výpis nebo kopii zdravotnické dokumentace novému poskytovateli zdravotních služeb do 5 pracovních dnů od obdržení žádosti. Tato lhůta je stanovena zákonem o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.
Parametr | Standardní postup | Akutní návštěva |
---|---|---|
Registrace potřebná | Ano | Ne |
Poplatek | 30 Kč regulační poplatek | 30 Kč regulační poplatek |
Časové omezení | V ordinačních hodinách | V ordinačních hodinách |
Nutnost dokladů | Kartička pojištěnce | Kartička pojištěnce |
Platnost vyšetření | Jednorázově | Jednorázově |
V případě, že se pacient rozhodne navštívit jiného praktického lékaře, ať už dočasně nebo trvale, je proces předání dokumentace klíčový pro zajištění kontinuity zdravotní péče. Původní lékař nemůže odmítnout nebo bezdůvodně zdržovat předání dokumentace. Pokud by došlo k překročení stanovené pětidenní lhůty, může pacient podat stížnost ke krajskému úřadu nebo České lékařské komoře.
Je důležité si uvědomit, že předání zdravotnické dokumentace může probíhat různými způsoby. Nejčastěji se jedná o předání kopie dokumentace, přičemž originál zůstává u původního lékaře. V některých případech může být poskytnut pouze výpis z dokumentace, který obsahuje všechny podstatné informace o zdravotním stavu pacienta. Náklady spojené s pořízením kopie zdravotnické dokumentace může původní lékař požadovat po pacientovi, musí však odpovídat skutečným nákladům na jejich pořízení.
V současné době se stále více využívá elektronická forma předávání zdravotnické dokumentace, která celý proces významně urychluje. Nicméně i v případě elektronického předání musí být dodržena zákonná lhůta pěti pracovních dnů. Elektronické předání musí být zabezpečené a musí splňovat všechny zákonné požadavky na ochranu osobních údajů.
Při návštěvě jiného praktického lékaře, například během dovolené nebo pracovního pobytu v jiném městě, může pacient požádat o předání pouze relevantní části dokumentace. V akutních případech by měl být výpis z dokumentace poskytnut neprodleně, aby byla zajištěna adekvátní zdravotní péče.
Je třeba zdůraznit, že zdravotnická dokumentace je majetkem poskytovatele zdravotních služeb, nikoli pacienta. Pacient má však zákonné právo na přístup ke své zdravotnické dokumentaci a na pořízení jejích kopií. Toto právo může uplatnit kdykoli během poskytování zdravotní péče i po jejím ukončení.
V případě, že pacient potřebuje zdravotnickou dokumentaci pro účely pojišťovny nebo jiného úředního jednání, může požádat o výpis z dokumentace s konkrétním zaměřením. I v těchto případech platí stejná časová lhůta pro vyřízení žádosti. Lékař by měl v takovém případě připravit výpis, který obsahuje všechny relevantní informace pro daný účel, ale zároveň chrání soukromí pacienta v ostatních oblastech jeho zdravotního stavu.
Poplatky spojené se změnou lékaře
Při změně praktického lékaře nebo návštěvě jiného lékaře než vašeho registrujícího je důležité znát související poplatky a administrativní náležitosti. Základním pravidlem je, že změna praktického lékaře je ze zákona bezplatná a žádný lékař nemůže po pacientovi požadovat poplatek za přijetí do péče nebo za převzetí zdravotnické dokumentace. Nicméně existují situace, kdy můžete být vyzváni k úhradě určitých poplatků.
Pokud navštívíte jiného praktického lékaře než svého registrujícího bez předchozího doporučení, může vám být účtován regulační poplatek ve výši 90 Kč. Tento poplatek je legitimní, protože se jedná o neregistrovaného pacienta a nadstandardní péči. V případě akutního ošetření v době nepřítomnosti vašeho lékaře by však tento poplatek neměl být vyžadován, pokud navštívíte zastupujícího lékaře.
Při vyžádání výpisu ze zdravotnické dokumentace pro účely přeregistrace k novému lékaři může původní lékař požadovat úhradu za administrativní úkon. Cena za výpis se obvykle pohybuje mezi 200 až 500 Kč, přičemž tato částka není regulována zákonem a každé zdravotnické zařízení si ji stanovuje samo. Je však důležité vědět, že samotné předání kompletní zdravotnické dokumentace novému lékaři musí být provedeno bezplatně.
V případě, že se rozhodnete navštívit jiného praktického lékaře jednorázově, například během dovolené v jiném městě, můžete být požádáni o úhradu návštěvy v plné výši. Zdravotní pojišťovna však tyto náklady následně proplatí, pokud předložíte doklad o zaplacení. Výjimkou jsou akutní případy, kdy je ošetření hrazeno přímo pojišťovnou.
Někteří lékaři mohou nabízet nadstandardní služby, jako jsou preventivní prohlídky nad rámec hrazené péče nebo vystavení různých potvrzení. Tyto úkony jsou zpoplatněny podle ceníku konkrétní ordinace. Je důležité si předem ověřit, jaké služby jsou standardně hrazeny zdravotní pojišťovnou a které jsou považovány za nadstandardní.
Při změně lékaře je také dobré počítat s možnými administrativními poplatky za kopírování zdravotnické dokumentace, pokud ji požadujete pro vlastní potřebu. Cena za jednu stránku kopie se obvykle pohybuje mezi 5 až 10 Kč. Některé ordinace mohou požadovat také poplatek za poštovné, pokud žádáte o zaslání dokumentace poštou.
V případě, že se setkáte s požadavkem na úhradu poplatku, který považujete za neoprávněný, máte právo se obrátit na svou zdravotní pojišťovnu nebo Českou lékařskou komoru. Tyto instituce vám mohou poskytnout informace o oprávněnosti požadovaného poplatku a případně pomoci situaci řešit.
Práva pacienta při výběru lékaře
V České republice má každý pacient zákonné právo na svobodnou volbu lékaře, což je zakotveno v zákoně o zdravotních službách. Pacient může navštívit jakéhokoliv praktického lékaře, a to i mimo své trvalé bydliště. Není tedy nutné být registrován u konkrétního lékaře, abyste mohli využít jeho služeb v akutních případech. Toto právo je zvláště důležité v situacích, kdy se nacházíte mimo své bydliště nebo nejste spokojeni se službami svého současného praktického lékaře.
Pokud se rozhodnete navštívit jiného praktického lékaře, než u kterého jste registrováni, je důležité vědět, že lékař vás může odmítnout pouze z několika zákonných důvodů. Mezi tyto důvody patří především naplněná kapacita ordinace nebo příliš velká vzdálenost vašeho bydliště od ordinace. V akutních případech vás však nesmí odmítnout žádný lékař, a to ani když má plnou kapacitu.
Pro návštěvu jiného praktického lékaře není nutné mít doporučení od vašeho registrujícího lékaře. Stačí se objednat a přijít na vyšetření. Je však vhodné mít s sebou zdravotní dokumentaci nebo alespoň výpis z ní, případně poslední lékařské zprávy. Nový lékař má právo si vyžádat vaši zdravotní dokumentaci od původního lékaře, k čemuž potřebuje váš písemný souhlas.
Při změně praktického lékaře je třeba počítat s tím, že nový lékař může požadovat vstupní vyšetření, které může být zpoplatněno. Toto vyšetření slouží k získání přehledu o vašem zdravotním stavu a případných chronických onemocněních. Zdravotní pojišťovna hradí návštěvu u praktického lékaře i mimo vaši registraci, pokud se jedná o akutní ošetření.
V případě, že se rozhodnete pro trvalou změnu praktického lékaře, je proces poměrně jednoduchý. Stačí se zaregistrovat u nového lékaře a ten si vyžádá vaši dokumentaci od původního lékaře. Není nutné osobně informovat původního lékaře o změně, tato informace mu přijde automaticky od nového lékaře. Je však slušné původního lékaře o změně informovat.
Pacienti často nevědí, že mohou být současně registrováni pouze u jednoho praktického lékaře. Pokud se zaregistrujete u nového lékaře, automaticky zaniká registrace u toho předchozího. To však neznamená, že v případě potřeby nemůžete navštívit jiného lékaře. Systém zdravotní péče v České republice je nastaven tak, aby umožňoval flexibilitu a dostupnost zdravotní péče pro všechny pacienty.
Je také důležité zmínit, že praktický lékař může s pacientem ukončit smluvní vztah pouze písemnou formou, a to s uvedením důvodu. Pacient má v takovém případě 30denní lhůtu na nalezení nového lékaře, během které mu musí původní lékař poskytovat nezbytnou zdravotní péči.
Územní dostupnost zdravotní péče
V České republice je zdravotní péče organizována na principu územní dostupnosti, což znamená, že každý pojištěnec má právo na poskytnutí zdravotních služeb v místě, které je pro něj časově a místně dostupné. Pacienti mají možnost navštívit jakéhokoliv praktického lékaře, a to i mimo svůj obvod či region. Tento systém zajišťuje flexibilitu při výběru lékaře a zároveň garantuje dostupnost základní zdravotní péče.
Pokud se pacient rozhodne navštívit jiného praktického lékaře než svého registrujícího, například během dovolené nebo pracovní cesty, má na to plné právo. Lékař může pacienta odmítnout pouze v případě, že by jeho přijetím bylo překročeno únosné pracovní zatížení. V takovém případě je povinen o této skutečnosti vydat pacientovi písemnou zprávu. Návštěva jiného praktického lékaře je plně hrazena ze zdravotního pojištění, stejně jako návštěva registrujícího lékaře.
Pro návštěvu jiného praktického lékaře není nutné žádné speciální doporučení ani předchozí souhlas registrujícího lékaře. Pacient by měl mít s sebou pouze kartičku zdravotní pojišťovny a případně relevantní zdravotní dokumentaci. Je však vhodné informovat svého registrujícího lékaře o návštěvě jiného lékaře, aby byla zajištěna kontinuita péče a předešlo se případným komplikacím při léčbě.
Systém územní dostupnosti zdravotní péče také zajišťuje, že v případě akutních zdravotních problémů může pacient vyhledat nejbližšího dostupného praktického lékaře. To je zvláště důležité v situacích, kdy se pacient nachází mimo své bydliště nebo když jeho registrující lékař není momentálně k dispozici. Navštívený lékař je povinen poskytnout neodkladnou péči každému pacientovi bez ohledu na jeho registraci.
V rámci zajištění komplexní zdravotní péče mohou pacienti využívat služeb různých praktických lékařů, přičemž zdravotní pojišťovny hradí tuto péči na základě vykázaných zdravotních výkonů. Je však důležité poznamenat, že častá změna lékařů může vést k roztříštěnosti zdravotní péče a zhoršení sledování zdravotního stavu pacienta. Proto je doporučeno mít stálého registrujícího lékaře a jiné praktické lékaře navštěvovat pouze v odůvodněných případech.
Zdravotní pojišťovny jsou ze zákona povinny zajistit svým pojištěncům místní a časovou dostupnost hrazených služeb. To znamená, že musí uzavřít smlouvy s dostatečným počtem poskytovatelů zdravotních služeb tak, aby byla zajištěna dostupnost zdravotní péče v každém regionu. Dojezdová doba k nejbližšímu praktickému lékaři by neměla přesáhnout 35 minut, což je stanoveno příslušnou legislativou.
Každý pacient má právo na svobodnou volbu lékaře, který mu poskytne tu nejlepší péči. Změna praktického lékaře je vaším právem a nemusíte se bát tento krok učinit.
Radmila Nováčková
Postup při odmítnutí registrace lékařem
Pokud se dostanete do situace, kdy vás praktický lékař odmítne zaregistrovat, je důležité znát správný postup a svá práva. Praktický lékař může odmítnout pacienta pouze z několika zákonných důvodů. Mezi oprávněné důvody patří především překročení kapacity ordinace nebo příliš velká vzdálenost bydliště pacienta od ordinace. V případě, že vás lékař odmítne zaregistrovat, má povinnost vydat písemné potvrzení o odmítnutí s uvedením konkrétního důvodu.
Jestliže máte pocit, že odmítnutí registrace není oprávněné, můžete se obrátit na několik institucí. Prvním krokem by mělo být kontaktování vaší zdravotní pojišťovny. Pojišťovna má přehled o praktických lékařích v okolí a může vám pomoci najít jiného lékaře, který přijímá nové pacienty. Zároveň může prověřit, zda uvedený důvod odmítnutí je skutečně oprávněný.
V případě, že se domníváte, že došlo k porušení vašich práv, můžete podat stížnost na krajský úřad, konkrétně na odbor zdravotnictví. Ten má pravomoc prošetřit postup lékaře a případně udělit sankce. Další možností je obrátit se na Českou lékařskou komoru, která dohlíží na dodržování etických standardů a může v případě potřeby zasáhnout.
Je důležité vědět, že praktický lékař nesmí odmítnout pacienta z diskriminačních důvodů, jako je například věk, pohlaví, rasa nebo sociální status. Také nemůže odmítnout registraci v případě, kdy se jedná o neodkladnou péči nebo když by odmítnutím bylo ohroženo zdraví či život pacienta.
Při hledání nového praktického lékaře můžete využít různé zdroje informací. Kromě seznamu smluvních lékařů vaší pojišťovny lze využít také webové stránky jednotlivých zdravotnických zařízení nebo doporučení od známých. Je vhodné kontaktovat více ordinací současně, protože někteří lékaři mohou mít momentálně stop stav na přijímání nových pacientů.
V případě, že se vám nedaří najít praktického lékaře, který by vás zaregistroval, můžete požádat zdravotní pojišťovnu o přidělení lékaře. Pojišťovna má ze zákona povinnost zajistit svým pojištěncům dostupnost zdravotní péče. To znamená, že musí najít řešení, i když to může znamenat dojíždění do vzdálenější ordinace.
Nezapomeňte, že při návštěvě jiného praktického lékaře než vašeho registrujícího (například v akutních případech) máte právo na ošetření, i když nejste u daného lékaře registrováni. Lékař je povinen poskytnout neodkladnou péči každému pacientovi bez ohledu na registraci. V takovém případě by měl lékař provést pouze nezbytné ošetření a následně vás odkázat na vašeho registrujícího lékaře.
Dočasné ošetření u jiného lékaře
V případě, že se nacházíte mimo svůj obvyklý region nebo z jiného důvodu nemůžete navštívit svého registrujícího praktického lékaře, máte možnost využít služeb jiného lékaře pro dočasné ošetření. Tato situace může nastat například během dovolené, služební cesty nebo při náhlém zhoršení zdravotního stavu v době, kdy jste daleko od svého bydliště. Každý praktický lékař je ze zákona povinen poskytnout neodkladnou péči i neregistrovaným pacientům, pokud se jedná o akutní zdravotní problém.
Pro návštěvu jiného praktického lékaře není nutné žádné speciální povolení ani doporučení od vašeho registrujícího lékaře. Stačí se předem telefonicky objednat a vysvětlit situaci. Je vhodné mít s sebou kartičku zdravotní pojišťovny a ideálně také výpis ze zdravotní dokumentace, pokud se léčíte s chronickým onemocněním nebo pravidelně užíváte léky. Dočasné ošetření u jiného lékaře je plně hrazeno ze zdravotního pojištění, stejně jako návštěva u vašeho registrujícího lékaře.
Při návštěvě cizího praktického lékaře je důležité počítat s tím, že lékař nemá přístup k vaší kompletní zdravotní dokumentaci. Proto je nezbytné sdělit mu všechny relevantní informace o vašem zdravotním stavu, užívaných lécích a případných alergiích. Lékař by měl po ošetření vystavit zprávu o poskytnuté péči, kterou následně předáte svému registrujícímu lékaři.
V některých případech může dojít k situaci, kdy praktický lékař v dané oblasti má plnou kapacitu nebo z jiných důvodů nemůže přijmout dalšího pacienta ani na jednorázové ošetření. V takovém případě je vhodné kontaktovat zdravotní pojišťovnu, která vám může pomoci najít jiného lékaře v okolí, nebo využít služeb lékařské pohotovosti.
Je důležité si uvědomit, že dočasné ošetření u jiného lékaře neznamená automaticky registraci u tohoto lékaře. Pokud byste měli zájem o trvalou registraci, je nutné o ni požádat zvlášť a lékař není povinen vás přijmout do své péče. Při dočasném ošetření může lékař předepsat léky, vystavit pracovní neschopnost nebo doporučení k odbornému vyšetření, stejně jako váš registrující lékař.
V případě dlouhodobějšího pobytu mimo místo bydliště, například při několikaměsíční pracovní cestě, je možné domluvit si s lékařem v místě přechodného pobytu dočasnou péči na delší období. V takovém případě je vhodné informovat svého registrujícího lékaře a zajistit si předání potřebné zdravotní dokumentace. Po návratu do místa trvalého bydliště je důležité navštívit svého registrujícího lékaře a předat mu informace o péči poskytnuté jiným lékařem, aby měl kompletní přehled o vašem zdravotním stavu a mohl zajistit kontinuitu léčby.
Publikováno: 02. 05. 2025
Kategorie: Zdraví